onsdag 20 augusti 2014

Rochester och Bluewater

Idag var det ännu en gång dags att åka iväg med buss direkt efter frukost. Dagens resa var dock betydligt kortare än igår och det tyckte nog många var skönt. Det har ju blivit en hel del bussåkande de senaste dagarna.

Första anhalten var den fina staden Rochester. Vi började med en kort stunds fri aktivitet vilket, för de flesta elever, betydde ett besök i en av godisaffärerna längs med huvudgatan. Populärast var gigantiska klubbor samt några stora hårda kulor som var för stora att få in i munnen och som bara gick att slicka på. Ekonomiska ungar, för det var definitivt godis som verkar vara en halv evighet.

Vår samlingsplats i Rochester.
Eleverna fick bara gå längs med huvudgatan så det var lätt att hitta tillbaka.

En av affärerna som idag fick besök av flertalet av våra elever.
De populära jätteklubborna.
Lagom sockerstinna gick vi sedan i samlad trupp till katedralen där vi än en gång delades upp i två grupper klassvis för att ta del av två olika aktiviteter.

På väg in i katedralen.
En av aktiviteterna var en guidad tur i katedralen. Till skillnad från igår var guiden engelsk så det krävdes lite mer koncentration för att förstå allt. Dessutom var det en hel del nya begrepp. Det var inte alla som hade koll på helgon, glorior och pilgrimsfärder. Vi fick veta att katedralen är den näst äldsta i England och tittade man noga märkte man att den hade tillbyggnader från olika århundranden och därför hade lite olika stilar. Den var ofantligt stor och det fanns många detaljer att titta på.

Vår guide berättar om katedralen och dess historia.
Ett tydligt exempel på att katedralen har byggts till under olika århundraden.
Här ser valven helt olika ut och dessutom är det ena bara halvt för att pengarna troligtvis tog slut.
Vi fick även testa på att vara munkar, vilket nog de flesta tyckte var rätt spännande. Iklädda munkkåpor fick vi en inblick i munklivet och vår guide ville få oss att förstå vilka otroliga fördelar munklivet förde med sig för många hundra år sedan. Efter rundturen frågade han om det var någon som var sugen på att bli munk, men det var, konstigt nog, inte några som tackade ja till det erbjudandet.

6b får lära sig om munklivet.
Vi fick ett exempel på ett vanligt straff för munkarna: att ligga som ett kors.
Mästermunken Anna hade makten att bestämma hur länge straffet skulle vara.
Idag var hon väldigt snäll, som tur var (och kanske på grund av att munken var oskyldig).

Efter besöket vid katedralen var det än en gång dags att äta den medpackade lunchen för att sedan få ännu lite fri tid i Rochester innan vi skulle åka vidare till det gigantiska köpcentret Bluewater. Även där var det fri tid för eleverna och de gick omkring i smågrupper och spanade i de många affärerna. Vid hemfärd verkade de flesta mycket nöjda med dagen och sina shoppingfynd. När vi kom hem öppnade åter banken för insamling av överblivna pengar (vi har deras pengar inlåsta och de har fått hämta ut det de anser sig behöva våra utflykter varje morgon), men det var långt ifrån alla som hade pengar kvar efter dagens shopping. Flera stycken berättade dock om sina köp till familjemedlemmarna där hemma så en och annan av er har något fint att se fram emot på söndag.

I väntan på hemfärd från Bluewater.
Efter middagen har det nu varit fria aktiviteter. Idrottshallen har varit öppen och ett gäng har roat sig på fotbollsplanen, medan andra har valt att ta det lugnt och hänga på rummen istället.

Som vanligt är det dags för samling vid nio och idag blir det mycket information om morgondagen då veckans lektioner börjar. Nu blir det inte fler utflykter utan vi ska stanna på Cobham hela dagarna och ha lektioner som helt är på engelska (även om vi, så klart, översätter det som de inte förstår). Nu ikväll fick vi vuxna träffa alla engelsklärarna och det kommer säkert att bli både spännande och lärorika dagar och det ska bli kul att samarbeta mer med eleverna från Vederslöv som vi, än så länge, i princip bara har ätit tillsammans med.